cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

aku insan biasa

Bismillahirrahmanirrahim...

Allah telah menciptakan semua perkara di dunia ini secara berpasangan..jika ada gembira,pasti ada duka...jika ada senang,pasti ada susah...jika ada panas,pasti ada sejuk....dan sudah tentunya jika adanya laki-laki,pasti ada juga perempuan....

fitrah manusia.....untuk saling menginginkan seorang peneman hidup yang boleh didampingi dan dicurahkan seluruh isi perasaan ini...serta melengkapi kekurangan yang ada pada diri..

Ya Allah,di saat diri ini makin dimamah kematangan,aku semakin sukar untuk melarikan diri daripada bayangan seorang insan yang bernama lelaki...pernah dahulu aku berikrar untuk tidak punya apa-apa kaitan dalam pergaulan dengan lelaki...ternyata apabila meningkat remaja,semakin sukar rasanya untuk berbuat demikian....semakin mudah pula insan kaum Adam ini memasuki hidupku...ya,aku sememangnya tidak dapat lari daripada situasi ini...apa yang mampu aku lakukan,hanyalah menguatkan iman agar tidak terjerumus dalam kancah pergaulan sosial ini yang keterlaluan...

Lelaki itu,
menarik hatiku,
membuatkan aku terbuai dalam angan-angan yang indah,
menguji keimananku..

Keinginan untuk memilikinya semakin kuat,
meyakinkan sanubari dialah yang dicari,
untuk mengisi hati yang sunyi..

Namun,
apakan dayaku,
menerima kata hatiku,
bererti menggadaikan agamaku,
bererti membenarkan nafsuku bermaharajalela..
lalu hasrat dilupakan,
kaki kukuatkan,
membelah laluan hidup yang tidak terduga,
apa isinya..

Aku seorang muslimah,
mana mungkin aku sewenang-wenangnya bergaul dengan insan itu,
yang tidak punya apa-apa ikatan denganku,
yang pasti,
jika benar itu jodoh,
pasti dia akan kembali dalam hidupku,
walau masa dan usia yang memisahkan,
pasti ada hikmahnya..

Allah Maha Adil,
aku sangat yakin dengan ketentuanNya,
semoga diri ini terus tabah,
terus kuat,
dan terus beriman kepadaNya........

aminnnn...

0 Comments:

Catat Ulasan