cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

belajar bio di ASIS

salam..hari ini aku bersama rakan-rakan sekelasku telah menyertai program anjuran bersama SMS Alam Syah iaitu pembelajaran cara menjawab kertas 3 bagi subjek biologi..ASIS,that is what they call the school..all the students studied there are boys...

pada awal program,kami diterangkan tentang aspek-aspek yang perlu ada untuk menjawab soalan bahagian B kertas 3 oleh Puan Normah,guru cemerlang subjek tersebut,yang juga merupakan guru Biologi di sekolah tersebut..

selepas itu,kami masing-masing telah dipasangkan dengan seorang pelajar ASIS untuk diberikan penerangan secara lebih terperinci untuk menjawab soalan kertas 3..pada mulanya,kami sememangnya terkejut dan agak gementar apabila perlu dipasangkan dengan mereka secara one-to-one,bukannya secara berkumpulan..tangan mula rasa sejuk,macam-macam perasaan yang kami alami..malu,kekok,segan,tak yakin....dan yang paling utama,bagaimana kami akan berkomunikasi dengan orang lelaki yang sebaya dengan kami,yang jauh lebih berpengetahuan daripada kami..tetapi,akhirnya kami memandang perkara ini dari sudut positif..kita nak belajar...kita datang nak belajar......yes itulah yang sebetulnya...sedikit sebanyak kata-kata itu meyakinkan kami dan menaikkan semangat kami...

aku berpasangan dengan seorang pelajar India..tidak dapat dinafikan,perasaan kekok memang tak dapat dielakkan..memang aku juga seperti terpinga-pinga apa yang perlu dilakukan....dia juga seperti aku,agak kekok dan tidak tahu untuk memulakan dari mana...namun kami sedikit demi sedikit try to get into it....and we did it...he explained all things very detail,terperinci..dia sangat bersungguh-sungguh dalam memberi penerangan...his name is Kavi,like what he's told me..

aku gembira....semuanya berjalan dengan sangat lancar..semuanya dapat difahami dengan baik...segala tips dan ajaran daripadanya sangat berkesan....sememangnya aku gembira dengan hal ini..

secara keseluruhannya,aku sangat kagum dengan pelajar-pelajar ASIS...they're smart,they're brilliant,hardworking...and most importantly,they really understand what they have learnt...their marks in exam are remarkable...the least that they get is around 70 only...wow!sangat hebat....

aku akui program ini juga secara tidak langsung memotivasikan diri aku untuk lebih bersungguh-sungguh dalam pelajaran..ia juga meningkatkan keyakinanku untuk mendapat markah yang lebih tinggi daripada apa yanga aku perolehi sekarang,dengan syarat aku lebih rajin untuk membuat latihan dan ulangkaji...insyaAllah...

2 Comments:

  1. Tanpa Nama said...
    salam,
    sis nk tny,time sis ikuti program nih,sis ada perasan xsorang student yg ada korean face?
    tq:)
  2. Ayesha said...
    korean face?ada jugakla...chinese face pun ade....

Catat Ulasan