cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

rawatan tradisional

Salam..

Aku dah sembuh! Alhamdulillah, campak dh hilang..

Sepanjang aku kna campak ni, aku bukan gna ubat klinik sja, tapi prubatan tradisional pun ada..hehe..mama buat macam2 “treatment” kt aku ikut petua org2 tua..

Aku kna campak halus ja, so aku tak ikut btul2 sgtla pantang2 yg spatutnya aku kna ikut.. campak halus ni takla seteruk campak besar..campak halus ni akan serang bahagian muka dulu, and akan merebak sampai ke tapak kaki..bila dh sampai tapak kaki, barula campak tu akan beransur2 hilang..

Ni semua mama sruh aku jaga..org campak tak boleh kna hujan..kalau kna hujan, nnti bila dh sembuh, parut tak hilang..tak boleh mkn benda gatal2, macam sotong, udang, kropok2, hemmm banyaklah..kalau rasa gatal2, jgn garu, nnti parut..haa lg satu, orang kna cmpak ni tak boleh dok belek2 muka kt cermin, nnti lambat baik..hee yg ni yg paling pelik aku rasa..

Ouh ya, kalau rasa gatal, jgn garu..mama aku bagi kt aku daun mambu (taktau btul ka tak ejaan), guna daun tu utk garu..hee..adik aku siap ckp kat aku, “ni nak bomoh apa pulak ni?” ..haha..tak boleh pakai bedak, tak boleh sabun, tak boleh shampoo selagi tak sembuh..mmg org kna cmpak bau hanyir skitla..kalau nak mandi, mama campurkan perahan air daun mambu campur dgn air beras untuk aku mandi..mama siap gntung daun mambu kat pintu bilik aku..daun mambu tu nnti akan serap wap2 dlm bilik aku yg dah “diserang” virus campak yg aku bwk ni..kat atas katil pun mama sruh aku letak..

Ok..bila campak dh btul2 hilang, barula boleh jalankan proses terakhir, iaitu “membedak”..mama blend daun mambu, pastu campur dgn bedak sejuk..mama suruh aku sapu satu badan..mama ckp , kalau tak “bedak”, bila kna hujan akan lekat ksn parut..aku sapu sebelum aku tido..so esoknya, barulah aku boleh sabun, and pakai bedak mcm biasa..

Jujur aku ckp, kalau mama tak buatkan semua tu utk aku, aku mmg brgantung harap kat ubat klinik ja.. smua petua2 and pantang2 yg mama bgtau aku adalah perkara baru untuk aku.. smuanya aku tak pernah tau pun sblum ni..

Aku sekarang betul2 sedar akan kepentingan perubatan tradisional.. sememangnya pengiktirafan perubatan tradisional oleh kerajaan sebelum ini adalah wajar.. di sesetengah universiti di negara kita juga ada menawarkan kursus perubatan tradisional.. kadang2 perubatan tradisional ni lebih mujarab dan lebih cpt kesan penyembuhannya..memang wajar utk kita tahu pasal petua2 yg org2 tua kita pesan terutama berkenaan petua utk rawatan ssuatu pyakit..

hee tima kaseh sgt2 kat mama..

1 Comment:

  1. Arif said...
    daun mambu mmg untuk campak.. anyways, ptutla x reply!

Catat Ulasan