cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

ramadhan tahun ini..

Assalamualaikum wbt..

Ramadhan tiba lagi.. cepatnya masa berlalu sehinggakan aku sendiri tidak percaya bahawa ramadhan sudah kembali.

Ramadhan tahun ini.. hemmm aku sedih utk akui yg semangat aku tidak berkobar-kobar langsung utk menyambut ramadhan.. tiada lgsung persiapan minda apatah lagi persiapan rohani utk mghadapi bulan ini..Aku dgr tazkirah di tv. Kalau nk smbut ketibaan ramadhan, kenalah tuntut ilmu pasal bulan ramadhan ni semula.. org beriman akn happy smbut ramadhan..

Org lain mungkin gmbira dan tak sabar utk melakukan ibadah dlm bulan ramadhan.. tapi aku? hati aku ni mcm dh keras.. aku mcm dh tak kisah.. aku tak fikir lg ibadah2 yg aku nk buat spnjg bulan ramadhan ni.. aku sedar yg hati aku dh keras, dah ‘tak lut’ dgn nasihat2, pedoman agama.. tu yg bt aku sedih.. aku sedih sbb aku jd mcm ni.. dan aku juga takut aku akn trus jd mcm ni, trus lalai... arghh kuatnya pengaruh syaitan! Jahanam!

Tapi terdetik juga di hati aku.. bulan ramadhan inilah masanya aku melipatgandakan ibadah aku.. aku juga dpt rasa yg bulan ini sjalah harapan utk aku berubah.. peluang yg disediakan ini insha allah takkan aku lepaskan.. walau aku masih ragu2 dgn kemampuan hati ni, tapi aku tahu yg ada azam yg kuat dlm hati ni utk aku berubah.. entah dri mana, tapi aku harap azam itu akn trus berkembang, takkan mghilang..

Dealing with yourself.. sememangnya perkara yg paling mncabar.. Salam ramadhan :)

0 Comments:

Catat Ulasan