cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

4 sifat

Salam..perkara ini aku tahu daripada mak aku..

ok mak aku kata, dalam adik-beradik, mesti ada 4 sifat…4 sifat tu ialah tanah, air, api, dan angin..maksudnya, dalam adik-beradik tu, setiap seorang mesti ada salah satu sifat ni..anak yang sulung sifatnya tanah, anak kedua sifatnya air, anak ketiga sifatnya api dan anak keempat sifatnya angin..



kalau anak kelima dan seterusnya, turutan 4 sifat ni dah tak teratur..maksudnya, anak kelima tak semestinya tanah dan anak keenam tak semestinya air..ia tak ikut turutan tanah, air, api dan angin tadi..



orang2 tua dulu2 biasanya akan rujuk 4 sifat ni untuk tahu sifat seseorang tu terutamanya bila nak merisik seseorang..tanah tu sifatnya seperti ketua, gemar mengarah,membebel tapi pada masa yang sama dia bertanggungjawab..air pula sifatnya lebih natural..dia mudah mengalah, mudah menyesuaikan diri, fleksibel..api pula, faham2la..mudah marah dan tak peduli sangat hal orang...kalau angin, lebih kurang macam api..mudah naik angin, tapi penyayang..



kalau tanah dengan air, takda masalah..kalau air dengan api, drg boleh jadi rapat sebab air boleh memadamkan api..kalau tanah dengan tanah, mungkin agak sukar sebab masing2 jenis ketua, masing2 nak mengarah..itu antara contoh yang orang2 tua kata untuk memadankan sesuatu pasangan..




bila aku tengok orang2 sekeliling aku, ada benarnya juga apa yang nenek moyang kita cakap ni..tapi nak kata percaya 100% tak boleh juga..kita tetap ada biologi dan genetik untuk jadikan rujukan..

0 Comments:

Catat Ulasan