cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

kisah 2 pasangan

Salam..

Tadi kan aku p bookfair kat mines.. lpas p bookfair tu, sempatlah jugak aku ronda2 kat shopping mall kt situ.. waktu jln2 kat situlah trcetusnya idea utk tulis kisah 2 psangan ini..

Pasangan pertama. . .

Aku trserempak dgn satu pasangan ni, rasanya org arab kot.. seorang lelaki, di tangan kanannya, mepimpin tgn seorang prempuan yg sudah lanjut usia manakala di sebelah kirinya pula berpimpin tangan dgn seorang prempuan muda.. wktu mula2 aku tgk, aku ingat lelaki itu punya 2 isteri..tp bila aku bandingkan kedua-dua perempuan trsebut, aku sgt psti yg mreka bkn brmadu kerana jarak umur yg sgt jauh beza.. seorang sudah lanjut usia, brtubuh gempal dan rendah, manakala seorang lagi tinggi lampai, dan tampak cantik jelita walau aku tidak nampak mukanya kerana dia memakai niqab.. mereka brtiga jalan beriringan sambil brpimpin tgn..

Apa yg kita boleh ambil dari kisah pasangan pertama ini? Aku kagum dgn lelaki trsebut.. dia pasti seorang lelaki yg hebat agamanya.. seorang anak yg soleh dan suami yg warak. Mmg sepatutnya seorang anak lelaki mendahulukan ibunya brbanding isterinya.. dia tak lupa tggungjawabnya.. dia juga mmpunyai seorang isteri yg berniqab, mgkin juga isterinya memakai niqab atas kehendak si suami tersebut..

Pasangan kedua. . .

Pasangan kedua ini org melayu.. seorang lelaki dan perempuan. Berjalan beriringan sambil berpimpin tgn.. selalunya, apabila aku trnampak pasangan2 yg brjalan brpegangan tgn di mana2 shopping mall, fkiran aku psti diterjah dgn tanggapan yg mreka brcouple.. smemangnya aku tak boleh elak drpd brfkiran sbegitu..dan aku sdaya upaya utk brsgka baik dgn mgatakan “suami isteri kot.. “ .. tetapi, pasangan kdua yg aku tgk ni.. aku trus yakin yg mereka sudah brkahwin.. kenapa? Kerana, wanita trsebut memakai tdung labuh serta brniqab.. si lelaki pula tinggi lampai, wajah pula mmg wajah baik.. lelaki trsebut tidaklah memakai serban, brbaju melayu, mempunyai janggut pnjg, etc. dia sekadar memakai jeans dan tshirt lengan pnjg..

Sekali lagi aku kagum.. sgt jelas kelebihan wanita yg brtudung labuh dan berniqab.. jika wanita itu memakai tudung biasa, pasti aku akn mygka mereka brcouple..

Indahnya jika kehidupan rumah tangga berlandaskan syariat islam.. semuanya nampak sgt sempurna.. dua kisah ini sekadar yg brlaku di hadapan aku yg dapat aku kongsikan.. sekadar utk cetusan fikiran kita sendiri..

Sekian , assalamualaikum..

1 Comment:

  1. ereen harrith said...
    Ayesha :D :D
    stalking orang!
    haha
    and yes,
    sedang cuti sekarang
    weeeeee~ (^____^)

Catat Ulasan