cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

menggapai impian



Salam..sudah lama tidak kemaskini catatan mengenai diriku..

Baiklah, baru-baru ini aku telahpun ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang senibina..aku gembira untuk menerima tawaran ini..sebelum ini, aku sendiri tercari-cari apakah bidang pengajian yang sesuai dengan identiti dan minatku..apabila ibuku mencadangkan bidang senibina, aku jadi ragu-ragu..aku sendiri tidak pasti dan tidak yakin akan kemampuanku untuk mendalami bidang itu..

namun, setelah aku ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang ini, aku kembali yakin dan bersemangat..mungkin benar kata ibuku selama ini..dia jugalah yang lebih mengerti dan memahami diri aku berbanding aku sebagai empunya diri..terima kasih Mama..

Besar hasrat ibuku untuk melihat aku berjaya dalam bidang pengajianku ini..katanya, “bolehlah sambung cita-cita Pak Teh..” Aku tersenyum.. “InsyaAllah..”

Pak Teh, iaitu bapa saudaraku, pernah melanjutkan pengajian dalam bidang senibina..beliau telah ditaja untuk belajar di Wisconsin, AS..pengalamannya sebagai bekas pelajar senibina terserlah lebih-lebih lagi dalam tulisan dan lukisannya..namun, beliau tidak memegang jawatan arkitek pada masa ini..beliau memilih untuk menjadi seorang pramugara..sehinggalah sekarang..

Pesanan Pak Teh kepadaku, “kalau course architecture ni, memang kat studio je la..jarang-jarang la boleh outing, party-party, gathering ke..studio dah jadi rumah kedua…”

“budak architecture pun macam doktor jugakla..duduk dengan geng dia jaa..takda masa nak join benda lain..”

“kalau tak minat nak belajar senibina, susahla..minat tu kena ada jugak..”

“banyak projek kena buat..kadang-kadang satu hari tu kat studio ja..”

fuhhh..apabila mendengar cabaran-cabaran yang bakal aku lalui, aku jadi lebih bersemangat untuk melakukan yang terbaik..aku gembira kerana aku ada seseorang yang boleh aku tanyakan pendapat dan pesanan untuk aku lalui pengajianku sebagai pelajar senibina..

InsyaAllah, aku akan berusaha sedaya upaya untuk mencapai cita-citaku sekarang untuk menjadi seorang arkitek dan cita-citaku untuk membanggakan kedua ibubapaku..

0 Comments:

Catat Ulasan