cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

BERSIH 3.0

Salam..baru-baru ini, negara kita khususnya arena politik, panas dengan isu BERSIH 3.0..ini bukan kali pertama demonstrasi BERSIH diadakan..namun apa yang berbezanya kali ini, BERSIH 3.0 seperti tersasar daripada matlamat sebenar ia diadakan..perhimpunan dan demonstrasi secara aman yang dijanjikan oleh pihak penganjur BERSIH namun rusuhan dan keganasan pula yang mengambil tempat..di sini, aku sekadar ingin menyuarakan pandanganku mengenai hal ini..

Menurut pandanganku, keganasan yang dicetuskan oleh para penyokong BERSIH 3.0 ini benar-benar seperti perbuatan manusia yang tidak bertamadun..jika difikir menurut akal yang rasional, penganjuran BERSIH 3.0 ini seperti tiada motif, tiada matlamat dan tiada hala tuju..ia sekadar suatu tunjuk perasaan marah dan tidak puas hati terhadap kerajaan persekutuan dengan terpekik terlolong sepanjang jalan, berteriak sesuka hati, memaki hamun kerajaan, dan memusnahkan kemudahan-kemudahan awam..

Aku berasa sangat malu dengan apa yang terjadi ini..keganasan yang tercetus ini sekadar menampakkan masyarakat kita yang pendek akal dan tidak berfikir panjang..aku fikir, dengan pembangunan pesat yang berlaku di negara kita, begitu jugalah yang akan terjadi kepada pemikiran masyarakatnya..namun, ternyata aku silap besar..kemajuan yang dicapai ternyata membuatkan orang yang bodoh bertambah ramai..aku kira, rusuhan 13 Mei suatu masa dahulu sudah cukup memberi pengajaran kepada kita..dari situ jugalah Rukun Negara kita dihasilkan..

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN
KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
KELUHURAN PERLEMBAGAAN
KEDAULATAN UNDANG-UNDANG
KESOPANAN DAN KESUSILAAN

Bagi orang yang benar-benar mencintai negaranya serta menghayati sejarah, setiap bait ayat ini adalah sangat bermakna demi mencapai perpaduan dan keamanan dalam masyarakat..apabila keganasan BERSIH 3.0 tercetus, ternyata mereka tiada langsung perasaan sayang kepada negara malahan merekalah orang-orang yang buta dan tuli sejarah..kanak-kanak juga mengerti keperitan yang dihadapi penduduk Malaya suatu masa dahulu..inikan pula mereka yang sudah mencapai tahap usia matang yang menjadi penyokong perhimpunan tersebut..sewajarnya mereka mempunyai fikiran yang lebih matang daripada kanak-kanak..atau adakah sememangnya tahap kematangan fikiran anda lebih rendah daripada kanak-kanak?

Sekali lagi aku mengeluh..mengapa boleh jadi begini? Mereka berkata bahawa inilah hak asasi dan kebebasan bersuara/demokrasi..namun jika kebebasan itu tidak dikawal malahan digunakan untuk menghancurkan negara, mencederakan orang ramai, dan merosakkan kemudahan awam, saya berani kata yang mereka dungu..dan saya juga berani berkata bahawa ini bukanlah sesuatu yang dianggap kebebasan bersuara tetapi merupakan cubaan untuk merobek keharmonian dan kemakmuran negara serta melumpuhkan ekonomi masyarakat..jika dilihat kesan jangka panjang, ia juga mampu melumpuhkan ekonomi negara..

Ekonomi masyarakat yang terjejas teruk sudah semestinya para peniaga serta pemandu teksi..aku sangat mengerti kehidupan golongan sebegini..bapa saudaraku sendiri merupakan pemandu teksi..itu sahajalah mata pencariannya sehari-hari..hasil yang diperolehi hari itu, itulah yang digunakan untuk perbelanjaan harian keluarganya..ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..jika tiada penumpang pada hari itu, terpaksalah mereka sekeluarga berjimat dalam menggunakan wang yang ada dalam simpanan mereka..

Jika tidak setuju dengan kerajaan sekalipun, aku rasa ada cara yang lebih baik daripada mengadakan perhimpunan untuk menyuarakan bantahan.. Perdana Menteri kita sendiri mengalu-alukan sebarang cadangan atau kritikan oleh rakyatnya melalui laman maya..bukankah itu lebih menyenangkan?

Sejujurnya, aku sememangnya tidak menyukai orang-orang yang menggunakan keganasan dan cara-cara yang tidak bermoral demi menyelesaikan masalah..tidak profesional langsung! Aku juga kasihan dengan pihak polis serta wakil media yang diserang tanpa belas kasihan..mereka memukul, menendang, menengking, melempar botol dan sebagainya terhadap pihak berkuasa..mereka tidak lain seperti kumpulan samseng dan gangster..sememangnya wajar mereka dikenakan tindakan tegas kerana telah mengancam dan menyerang pihak berkuasa, mencederakan orang awam iaitu wakil media serta merosakkan kemudahan awam..pihak polis tidak patut dipersalahkan kerana mereka telah menjalankan tugas dengan cemerlang..walaupun dimaki hamun dengan teruk, mereka tetap bersabar dalam mengawasi sekitar Dataran Merdeka tanpa melakukan apa-apa serangan balas terhadap peserta-peserta perhimpunan..apabila para peserta BERSIH 3.0 ini mula bertindak ganas, barulah pihak polis bertindak melepaskan gas pemedih mata...

Mereka tidak kenal erti syukur..negara ini sudah aman dan makmur namun mereka sendiri telah merobeknya dengan melakukan rusuhan dan keganasan ini..mana perginya akal yang rasional? Hanya akal yang dangkal serta diliputi kemarahan sahaja yang mampu bertindak ganas dan tidak bermoral..

Malu sahaja dengan pelancong asing..kehadiran mereka di sini sangat dialu-alukan kerana itu membuktikan betapa mereka kagum dengan apa yang dicapai Malaysia pada masa ini..pada masa yang sama, mereka percaya Malaysia merupakan kawasan pelancongan yang aman tenteram serta bebas daripada keganasan..namun melihatkan apa yang berlaku semasa BERSIH 3.0, sudah semestinya para pelancong asing ini telah menaruh tanggapan buruk terhadap Malaysia..dan kemungkinan Malaysia tidak lagi menjadi hab pelancongan dunia..

Amatlah buruk kesan yang dibawa oleh perhimpunan BERSIH 3.0 ini..aku berharap perkara sebegini tidak akan berulang lagi..

0 Comments:

Catat Ulasan