cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

Kronologi kisah Interlok


salam...haih..aku tidak habis2 meluahkan rasa kecewa atas apa yang terjadi kepada karya sasterawan negara kita,Abdullah Husain ini..aku sebagai pelajar tingkatan lima yang pernah membaca dan mengkaji tentang novel tersebut sangat kecewa dengan penarikan semula buku itu sebagai teks komponen sastera tingkatan lima malah diganti dengan novel yang lain..

setelah membaca novel tersebut,aku akui betapa aku sangat menyukai novel tersebut..ketelusan,ketelitian dan perincian yang dipaparkan dalam novel tersebut bagiku sangat berjaya sekali..penulis berjaya memaparkan situasi setiap bangsa yakni Melayu,Cina dan India pada zaman penjajahan dahulu dengan sangat berkesan sehinggakan aku yang tidak pernah melalui zaman itu boleh membayangkan sendiri bagaimana keadaan zaman tersebut dan mampu merasa keperitan yang dihadapi setiap bangsa yang dipaparkan dalam novel tersebut..

seperti kebiasaan,novel komponen sastera pada pemikiranku sentiasa merupakan novel yang membosankan tetapi dengan mengenali serta membaca novel Interlok,aku tahu betapa pemikiranku salah selama ini..novel Interlok berjaya menarik hatiku untuk lebih mengenali sejarah yang berlaku khususnya terhadap tiga kaum utama yang menetap di Malaya dahulu..

di sini,aku ingin menyatakan kekesalanku terhadap apa yang terjadi terhadap novel tersebut..pada mulanya,novel tersebut dikutip oleh guru dan halaman2 dan petikan yang menggunakan perkataan sensitif ditampal dengan keratan petikan yang baru serta perkataan yang telah diolah supaya lebih mesra dan tidak berbaur perkauman..setelah dikembalikan kepada pelajar,novel tersebut sekali lagi dikutip oleh guru dan diganti dengan novel Interlok yang berwajah baru setelah dicetak semula...dan setelah segala pindaan yang dilakukan,hari ini novel tersebut telah digantikan dengan novel lain..ternyata segala pindaan yang dilakukan sebelum ini sangat sia-sia dan tidak membawa keuntungan..malah sudah berjuta-juta terpaksa dihabiskan untuk kos pindaan dan cetakan semula namun novel tersebut akhirnya diganti juga dengan novel lain..sangat merugikan....

hasratku kini,aku ingin memiliki novel Interlok yang asli..aku berharap aku dapat memilikinya..=)



antara kulit depan buku interlok dari dulu hingga sekarang..

0 Comments:

Catat Ulasan