cetusan

smile.laugh.cheer.calm.peace.

memori asma...kek batik

salam..hehe masih dalam konteks sekolah asma..but this time about kek batik..aku boleh katakan yang kek batik memang popular kat asma..kek batik kantin ka?nooo...kek batik buatan mama aku..

segalanya bermula bila aku bawa bekal kek batik g sekolah..aku bagi2 la kawan2 makan..dan kawan aku, Tharisini tanya aku, "u ada jual tak this cake?"..woo..im surprised she ask me that..at the same time i see this as an opportunity..aku jawabla,"i tak buat jual pun..but i can make it if u want it..i boleh jual kat u.."
and that is the start of kek batik in asma..

semakin hari semakin ramai orang tahu pasal kek batik aku ni..dalam kelas aku tak payah cakapla..semua classmate aku pernah beli (macam poyo pulak..)..dari kelas lain pun tak kurang hebatnya juga...dan yang paling aku tak sangka,sampai senior aku pun boleh tau pasal kek batik ni and beli kat aku..so bila dah makin ramai orang order, mama suruh aku bawak lebih..aku pun bawak la kek2 batik tu g sekolah dalam satu beg kertas besar..walaupum ada lebih, tapi aku tak sangka yang aku tetap akan balik dengan beg kertas kosong...sold out!heee..jadi tiap2 hari memang tetap akan bawak lebih walaupun takde orang order..

tau kenapa boleh habis?sebab kawan2 aku ni akan beli sebagai makanan drg untuk waktu rehat..kadang2 drg beli waktu dalam kelas bila2 ja drg lapar..drg makanla dalam kelas..hehe..kadang2 walaupun jual tak habis, aku pun rasa macam "okla..hari ni tak laku sangat.." but ajaibnya time last2 (bila aku nak balik) pun drg akan 'habiskan'..inilah namanya rezeki..syukran ya Allah..

aku memang terasa macam businesswoman...hehe..aku g kelas len hantar kek..aku kumpul duit..aku ada senarai nama tempahan kek batik (sampai sekarang tak buang2 lagi)..memang aku jadi jurujual la..aku pernah terfikir takut cikgu marah aku berjual beli ni (no jual2 kat sekolah, thats the rule)...entahla..bila dah ramai order, perasaan takut tu kurang sikitla..kawan2 pun support..drg pun tak bagi kalau aku berhenti jual kek batik ni kat drg..lagipun ada cikgu yang tau aku jual kek batik tapi drg ok ja..

tapi ada jugak masalah kadang2..ada yang mengadu dan tanya kat aku,"kenapa setiap bekas kek batik ni tak sama jumlah dia?"...aku dah agak ada yang akan tanya macam tu..aku pun jawab,"bukan kira jumlah kepingan...tapi kami timbang ikut berat.."...ada jugak masalah lambat bayar...bila dah lambat sangat bayar,aku selalu rasa macam nak halalkan ja..tapi bila fikir mama buat kek batik ni penat2 untuk jual, aku pun tetap sabarkan diri ingatkan kat orang yang belum bayar untuk bayar secepat mungkin...malu jugak kadang2 nak mintak kat orang yang sama suruh cepat2 bayar duit kek..hehe..

tak kira bangsa ...semua orang makan kek batik ni..malay,chinese,indian...all of them love it...theyre like addicted to my kek batik..waktu majlis perpisahan (waktu aku nak pindah sabah),aku ada bawakan untuk drg...tapi bukan untuk dibeli...memang last day tu jamu kat drg kek batik...maklumlah nanti dah tak boleh rasa dah kek batik aku ni..

walaupun dah berpisah lama dah, bila sebut 'ayesha',drg mesti akan teringat terus kek batik..hehe..memandangkan aku dah pindah, ada jugak yang mintak resipi kek batik ni..mama cakap, "secret recipe mana boleh gtau kat orang.."..tapi mama sebenarnya tak keberatan pun nak kongsi resipi ni kat orang len..kawan aku pernah mintak resipi kek batik mama aku ni..dia dah cuba buat tapi tak taula kat mana silapnya,dia kata,"tak sama pun macam mak ayesha buat..."..hehe..aku sekadar tersenyum...secret recipe la katakan...mesti ada kaedah istimewa nak buat kek batik yang exactly taste like my mom's..

asmarian (asma girls) had made my kek batik on top rank! im overwhelmed..thank u girls sooooooo much..

0 Comments:

Catat Ulasan